Thriller

„Zdolny Uczeń” Stephen King


Zdolny Uczeń - Stephen King„Zdolny Uczeń” to jedna z czterech mini powieści wchodzących w skład zbioru „Cztery Pory Roku” autorstwa Stephena Kinga. Druga w kolejności, a więc letnia opowieść idealnie umilała mi czas podczas lipcowych upałów. Jednak nie czytałam książki w tradycyjnej papierowej formie, lecz sięgnęłam po raz kolejny po audiobooka. Powieść, czytana przez Zbigniewa Zapasiewicza, trwa ponad 8 godzin, ale słucha się jej z ogromnym zainteresowaniem i przejęciem. Ja nie mogłam się od niej oderwać!

Kiedy zaczęłam słuchać opowieści, początkowo byłam trochę zdziwiona, gdyż wszystko wskazywało na to, że nie jest to kolejna, typowa dla Kinga, powieść grozy pełna duchów, czy innych złowrogich bytów. W miarę rozwoju wydarzeń coraz więcej elementów przemawiało za tym, że jest to raczej mroczny thriller pełen niespodziewanych zwrotów akcji. Dla mnie tym lepiej! 🙂

Głównym bohaterem noweli jest Todd Bowden, nastoletni chłopiec, bardzo zdolny uczeń,   a co za tym idzie, oczko w głowie rodziców. Jednak nikt nie wie, że chłopiec, zafascynowany tematyką hitlerowskich obozów koncentracyjnych, całymi popołudniami czyta różne czasopisma i książki historyczne, analizując to intrygujące zagadnienie. Tak więc, gdy pewnego dnia Todd dowiaduje się, że w jego sąsiedztwie mieszka były zbrodniarz hitlerowski, zaczyna on śledzić starszego mężczyznę, próbując ustalić jak najwięcej faktów na temat jego udziału w II Wojnie Światowej. Wszystko wskazuje na to, że sąsiad Todda to Kurt Dussander, były SS-man, ukrywający się pod fałszywym nazwiskiem Denker.  Jednak Todd nie wyjawia tego odkrycia swoim rodzicom, ani nie wydaje go władzom, lecz wykorzystuje tę wiedzę, aby szantażować starca. Początkowo Denker wszystkiego się wypiera, jednak widząc bezradność swoich kłamstw oraz zdecydowanie i pewność siebie Todda, daje za wygraną i wchodzi z chłopcem w pewien układ – Todd obiecuje, że nie wyda Dussandera, o ile ten opowie mu wszystko na temat zbrodni wojennych oraz obozów koncentracyjnych. Ze wszelkimi szczegółami…

Chłopiec odwiedza Dussandera niemal codzienie i z ogromnym zainteresowaniem wsłuchuje się w jego opowieści na temat obozów koncentracyjnych, komór gazowych oraz nazistowskich eksperymentów medycznych, dokonywanych na jeńcach. Początkowa fascynacja Todda przeradza się po pewnym czasie w chorą obsesję. Młody Bowden zaczyna miewać koszmary senne, opuszcza się w nauce i staje się bardzo nerwowy. Jednak to nie koniec problemów chłopca, gdyż Dussander postanawia odpłacić się chłopcu za jego bezczelność oraz arogancję, szykując chytry plan zemsty. Starzec powoli wciąga Todda w niebezpieczną grę, z której nie ma wyjścia. Każdy kolejny krok chłopca zbliża go tylko do tragedii, która jest nieunikniona…

„Zdolny uczeń” to niesamowita książka! Nie ma tu typowych dla Kinga, rozwlekłych opisów, a akcja zaczyna się już od pierwszych stron i porywa czytelnika w mroczny świat, w którym każdy z bohaterów zdaje się coś przed nami ukrywać, starając się zamaskować swoje prawdziwe potrzeby i fascynacje. Sposób, w jaki autor przedstawił główne postaci również zasługuje na pochwałę. Dussander, z pozoru niewinny i schorowany starzec, w głębi duszy nigdy nie zapomniał o swoich zbrodniach. Z jego opowieści dowiemy się, jak wyglądało życie jeńców w obozach koncentracyjnych, jakie wstrząsające eksperymenty przeprowadzano na dzieciach oraz jak zachowuje się człowiek zamknięty w komorze gazowej. Dussander, pomimo swojego wieku nadal jest bystry i bezwzględny. Wie również, jak postępować z ludźmi i zdobywać sobie ich zaufanie tak, aby nikt nie domyślił się kim jest naprawdę.

Todd Bowden natomiast jest nastolatkiem, którego trzeba się bać. Sposób, w jaki chłopiec traktuje Dussandera trąci niezdrową fascynacją. Spędzając całe dnie na słuchaniu opowieści Denkera, Todd zaczyna żyć w innym świecie – świecie zbrodni, mordów oraz obojętności na ludzkie cierpienie. Z czasem sam staje się nieczuły i zauważa, że sprawianie bólu innym ludziom przynosi mu przyjemność. Todd Bowden to człowiek, któremu należy nie wchodzić w drogę, chyba, że ktoś chce zasmakować prawdziwego zła…

Powieść polecam nie tylko wszystkim fanom Kinga, ale również czytelnikom lubiącym mocne thrillery. Przekonajcie się, jakie tajemnice skrywa przed wami Dussander oraz oceńcie, czy Todd Bowden to naprawdę zdolny uczeń.

Zachęcam również do obejrzenia adaptacji filmowej tego opowiadania zatytułowanej „Uczeń Szatana” (ang. „Apt Pupil”), która podobnie jak książka, również mrozi krew w żyłach i stawia pytanie na temat granic ludzkiej fascynacji.

Moja ocena: 5/5

Sprawdź cenę tej książki na:

selkarPolecamy!
Bardzo atrakcyjne ceny!

Tytuł oryginalny: Apt Pupil
Rok wydania: 1982
Gatunek: thriller
19 myśli na temat “„Zdolny Uczeń” Stephen King

  1. Uwielbiam tom „Cztery pory roku”! Tak naprawdę każde opowiadanie jest genialne! I wszystkie trzy adaptacje (ekranizacja „Metody oddychania” podobno już za rok!) 😀 „Zdolny uczeń” był niesamowity, bo zbudowany na zupełnie innym rodzaju grozy. I to odwrócenie ról! Ten tom to majstersztyk i dowód na prześwietność Kinga 😀

      1. Zgadza się, najlepszy obok „Nocnej zmiany” zbiór Kinga. To raczej minipowieści niż opowiadania, ale mniejsza z tym 🙂 Za to mało kto pamięta, że w ekranizacji „Zdolnego ucznia” główną rolę (nazisty) zagrał… Gandalf 😉

  2. O kurcze! To dopiero temat. Mam chyba nawet „Cztery Pory roku” na czytniku, a ponieważ zaintrygowałaś mnie mocno, zaraz odszukam plik. Obie postacie wydaja się bardzo ciekawe, a do tego tematyka… jestem pewna, ze mi się spodoba.

      1. I to jak! Pol dnia wczoraj czytałam 🙂 świetne! Szczerze mówiąc, to myślałam, ze skończy się na tym, ze oboje będą mieli się w szachu i koniec (czyli gdzieś lekko ponad połowie). A tu mnie King zaskoczył 😉

      2. Ja też byłam pod ogromnym wrażeniem, że King dociągnął to wszystko do samego końca i jeszcze potrafił mnie zaskoczyć 🙂 Szacun! 😀

  3. Wciąż słyszę dookoła, że King to, King tamto, że świetny. Przeczytałem kilka jego książek… Hm. Dla mnie jest na poziomie, okej, ale to po prostu tyle. Nie jakoś super. Fakt, że jeszcze nie zdarzyło mi się czytać kogoś, kto byłby dla mnie prawdziwym mistrzem, ale wiem, że na pewno sa lepsi od niego.

    1. Oczywiście, wszystko to kwestia gustu i upodobań. Mówi się, że King to Mistrz Grozy lub Mistrz Horroru. Ja osobiście z jego dorobku wolę thrillery i powieści pozbawione wątków nadprzyrodzonych bo wywołują we mnie więcej emocji i strachu. Ogólnie rzecz biorąc, Kinga lubię za styl i język, bo trzeba przyznać, że w tej kwestii wciąż trzyma poziom.

Skomentuj

